Sunday, April 8, 2007

Dag 18: Film , Alkohol , Subkulturer , Kärlek


Artonde Dagem



Idag fick jag en strålande filmide . Det kändes som det iallafall när man stod och svalkade av sig i duschen . Jag tänkte så att tänk om biblen inte är historisk utan en framtidsvison . Tänk om Syndfloden i själv verket är vatten nivån som stiger när polerna håller på att smälta . Då kommer vi antagligen behöva en Noak som samlar ihop massa djur för att skjutsa dem till andra delar av världen . Eftersom klimatet förändras på alla platser måste man skjutsa runt på alla djur tills de hittar ett ställe där de kan trivas . I den bibelberättelse behöver gud inte nödvändigtvis vara en gud utan kanske en president . Det var väl det i första hand det jag tänkte på .

Efter det kom jag att tänka på folk som äger . Jag vet att jag hade en diskussionen en gång om att äga mark . Jag tycker det är Stöld att äga mark och att marken egentligen tillhör alla och att den skulle vara allmän . Dena ndra personens argument var att en privat person tar bättre hand om marken än vad staten gör . Det jag tänkte idag var att om man låter en skog vara så växer den och inte går ner sig . Att inte sköta en skog är inte att missköta den för jag tror den kan sköta sig själv.

Ganska ovesentligt egentligen men vad fan är vesentligt?

Att äga något är alltid stöld . Man inbillar sig att man äger massa skit . Ungdomar jobbar för slavlöner på MC donalds och köper sig nya mobiltelefoner varje kvartal . Telefonenerna går ur mode när det kommer en ny mobil med färg, kamera , flasköppnare eller ryggkliare. När jag slösade alla mina pengar på festivalbiljetter hade jag i genomsnitt 160kr att leva på i 2 månader. Det var inte synd om mig , men jag vet att jag kommer minnas de där festivalbesöken längre än vad de kommer minnas sin Eriksson 4901001010. När jag ser mig omkring i mina rum känner jag att det enda jag egentligen anser att jag verkligen äger är min Gitarr och Säng . Det är väl det som jag mest känslomässigt anknyter till eller något.

Det finns ju inget som att lägga sig och bara vara i sängen med någon eller sitta ensam en kväll och spela på gitarren .

En del människor försöker tillochmed äga upplevelser . De vill ha ensamrätt på sin klädsel , identitet , image. Har du en slips får inte jag ha en slips . Man unnar inte andra att gå på samma konserter för man tycker man är bättre än dem . Folk som klagar på att yngre relationer går på deras konserter och de anser att kidsen inte förstår sig på musiken . Alla är så rädda för att bli en i mängden i vissa kretsar att dem måste racka ner på dem som försöker ta sig in i subkultur .

Killarna som lyssnar på Sex pistols och är 14 år gamla undrar hur man blir punkare och då ska de rackas ner på som fan . Fråga tycker jag alltid är ok men eliten tar sin chans att sålla bort folk från subkulturen . Desto fler de är desto mindre speciella blir det , därför skapar man en elitism och fryser ut så många man kan . Man kan inte bli punkare för att man lyssnar på Darin eller Green day eller för att man har en randig tröja .

Alla människor är speciella och en del tror att man måste sätta en papegoja på axlen och skrika varmkorv i en rondell för att bli speciella . Kan man inte se att det är Speciellt att man är just sig själv , är man inte så vidare speciell . Försöker du vara som någon annan är du ungefär som alla andra . Kopiera dem andra tills inget finns kvar att kopiera . Sen ser nytt folk upp till dig och kopierar det . Det är det som jag kallar Subkultur i många fall.

Folk frågar om jag tycker jag är speciell , Ja jag är speciell , du är med Speciell .


Det slår mig den korta stund jag försökt att dra ner på drickandet att folk är helt besatta i drickandet ,. På påskimiddagen sa jag att några starköl förstör en veckas träning , min gamla släkting sa att det helt galet . Han dricker ganska mycket . Jag sa att man måste tycka det är rudus om man är en alkoholromantiker.

Det är fint att dricka . Om man dricker rätt . Drick Champagne och dyr sprit så gör du något bra . Grattis ditt gift är dyrare än mitt . Köp dyra T-sprit sorter och drick så är du en bättre A-lagare än dem andra . Varför skulle jag förgifta mig för att verka roligare än vad jag egentligen är? det är en fråga jag ställer mig allt mer ofta.

Ibland droger jag mig själv. Jag sätter mig sent på fredagkvällar och Spelar gitarr och sjunger fast jag vet att ingen hör.

Ibland förtrollas jag . Ibland får man hålla om någon man tycker om och fast dem tror att man inte ser , så kollar man på dem enda tills de somnat in .

Ibland svävar jag omkring när jag vet att det finns någon som saknar mig lika mycket som jag sknar dem och ibland gör inte saknaden hopp utan en mening att göra allt det där tråkiga innan man träffas igen .

Ibland önskar jag att folk kunde vara lite mera sig själva och lite mindre Heiniken och Norrlands guld.

No comments: