Wednesday, March 21, 2007

Dag 1: Målen , Anledningarna Och Nuet


Idag när jag satt i fikarummet på förskolan jag praktiserar på så fick jag en aha upplevelse .
Jag satt och läste i en citatbok och det var något i den som fick mig att reagera. "Varför dricker jag?, Vad är mina Passioner? och vad är det som tynger ner mig mest just nu?



Varför Jag Dricker? :

Jag dricker för jag tycker det är gott och tycker det är festligt och mysigt , för jag blir glad , för att jag så mycket lättare kan ta fram mod, för det har blivit som en image för mig. Varför borde jag då inte dricka? Jo vi kan börja med att jag kan säga saker jag inte borde säga , jag ljuger inte när jag är full . Men för mycket ärlighet kan vara onödig i vissa lägen , hon mitt emot måste inte veta hur ful slips hon har eller om hennes tänder ser ut som elefantbetar.
Om jag behöver mod ska jag inte behöva gå till alkoholen utan det är bättre att jobba med självförtroende så att jag vågar misslyckas . Något jag länge trott på är att alkoholen inte ska göra festen , vad fan dricker jag då för?
Och visst öl kan vara gott men så jävla gott att man dricker tills man får minnesluckor nästa dag . Att det är mysigt är helt enkelt min egen vanföreställning . När man ser sig själv sitta och bli dyngrak med någon tjej till Johnny Cash hemma i soffan . Röka vattenpipa och allt är så puttinuttihärligt och underbart .
Det är som en dålig ölreklam inne i skallen på mig. Det jag menar med image är att det är lätt att det man dricker blir en del av en.
" Där är Znagg han dricker , han spyr i en buske , en lajbans kille helt enkelt"

Vill man vara med mig för jag har alkohol i kroppen kan man lika gärna bjuda med sig min vän Carlsberg på festen. Jag har vänner som slutat med alkoholen men jag förstod inte riktigt varför förrens nu . Varför förstöra för sig själv på så många plan för att få ha roligt en kväll och ha skallebang dagen efter?
Det måste bli mer kreativtet och mod från min sida , det finns där inne någonstanns .
Bakom tomglasen



Delmål:


* Dricka högst 2 glas alkoholhaltig dryck per månad .
( Ett glas= högst 3dl)

* Förbättra mitt välmående genom att träna .
( Simma fem minst gånger per vecka)

* Dricka högst 2 glas med något innehållande koffein per vecka

* Bara en Snabbmatsmåltid per månad

* Ingen Tobak , inte ens vattenpipa

* Sluta försöka få korta Kickar, vara kreativ istället


Mina Passioner :


Det jag känner starkast för i världen är människor och musik . Människor facinerar mig med att de är så olika . Alla har en historia att berätta och om man berättar den ärligt så är det bland det mest spännande jag vet. Musik för att det på något sätt rinner i blodet på mig . Det finns en känsla i varje låt och ett minne till varje låt som jag lyssnat på en längre period. Jag älskar att sitta och skriva låtar och sedan tonsätta med min gitarr. Problemet med mina passioner är att alldeless för mycket tid går att göra meningslösa saker som jag egentligen inte har tid för i livet. Jag snackar inte om skoluppgifter eller sova länge på helgerna . Jag pratar om att jag tar för mycket tid åt att oroa mig över saker istället för att få dem undanstökade. Jag gör 2 jobb med varje arbete . Det ena är att oroa mig över det så mycket att jag skjuter upp det hela tiden.
"En ledig dag (vecka) kan jag unna mig".
Det andra arbetet är att faktist göra det i praktiken.



Delmål



* Spela gitarr minst 60 min varje dag , varav 10 min ska vara övningar

* Spendera högst tre timmar vid datorn på vardagar , om det inte är skolarbete.




Övriga Mål :

* Söka Sommarjobb

* Spara Karl tryggers ( Ett stipendium) till sommaren







Första dagen

Varit en relativt bra dag . Jobbade på förskolan först och sprang runt och lekte med barnen . När jag kom hem satte jag mig och gosade mig Sissen en stund . Efter det åkte datorn igång igen , den jävla tidstjuven . Vid datorn satte jag mig ner och skrev upp alla de mål jag vill nå , hur jag skulle nå dem och varför jag skulle nå dem . Ifall jag någonsin skulle få ett infall att det inte är värt det .
Jag får ibland tvivel över hela projektet när jag tänker på allt roligt jag haft under påverkan av alkohol osv . Men jag konstaterar att det är alkoholen som talar till mig och inte mig själv . Det mest förnuftiga är att skita i att dricka och ha lika roligt endå . Det är billigare och dessutom får jag ut mer av det än en skrumpnad lever och en kö plats till a lagar bänken i parken.

Det första praktiska problemet började efter jag kollat priserna till simhallen .
Oj oj oj , 900kr för 6 månader . Det finns bara ett altenativ och det är att be farsan om pengarna . Han har själv just börjat banta efter åratal av fetma , något som egentligen är helt otroligt och antagligen påverkar mig mer än vad jag tror . Så i helgen ska jag iaf ta mitt pick o pack och åka dit o be om pengar . Ifall jag får dem så börjar simningen på måndag .

Senare vid datorn iaf så loggade Sofia in . Jag berättade om henne om mitt projekt och hon tyckte det lät helvettigt , enligt henne själv så började hon tycka festandet var överskattat. Jag tog upp ett exempel på en fest där alla drack sig stupfulla och det var det roliga , jag gick vid klockan tre därifrån . De ville ha kvar mig där och dricka hela natten . I efterhand känns det som ett viktigt val att jag gick därifrån .

Efter jag sagt det till Sofia bestämde jag mig för att inte säga det till någon mer personer på det sättet utan isåfall får de följa min blogg jag gör här. Jag vill inte tvinga på folk mina egna egoistiska självförverklande framgångar. Efter det pratar Anna med mig hur starkt hon känner för mig och att jag verkar kall och frånvarande . Jag uppfattar mig själv inte som sådan men jag kan förstå att hon uppfattar mig så. Jag gör en helrenovering i mitt inre och då finns det inte mycket tid att sitta på msn och prata om allt jag gör , bör göra , känner och ska göra. Så efter det så bad jag datorn fara åt helvete för att göra något helt annat .

Det blev Donkey Konga , ett spel när man sitter och slår på bongotrummor i takt . Rätt underhållande , man ser ut som en idiot och slänger ur sig dem mest konstiga saker vid minsta motgång . Är precis som att vara full med andra ord . Efter det så stängde jag av och drog några Thåström covers på gitarren samt övade lite på bandets egenskrivna låtar . Efter det så hamnade jag här och startade bloggen . Morsan kom in och bjöd mig på kaffe nyss . Men det lik som min alkoholromantik åker den nu omkring någonstans i avloppet!



1 comment:

Sofia said...

Du, det här är helvettigt. Och känner jag dig rätt kommer du genomföra det också. Good Luck you Smuck!